|
Många är de tillfällen då jag frågat
vad det är som drar mig till kampträning. Efter att jag
under ett par decennier prövat olika varianter, och funnit
bra och inspirerande träning på många håll,
har jag ändå i slutändan känt att något
fattats mig. Under perioder har jag varit på väg att
sluta, men det har alltid till slut dykt upp något som fått
mig att vilja fortsätta pröva nya saker.
För drygt två år sen kom jag så i kontakt
med Sensei Marshall McDonagh i samband med att jag flyttade till
Göteborg. Jag kände via tidigare träningskollegor
till att han sedan lång tid utövat Taikiken, en Japansk,
internt orienterad budoart. Då jag haft ett intresse för
den typen av träning länge, men inte riktigt hittat något
system som i längden fungerat för mig, bestämde jag
mig för att pröva Yoshinken - Sensei Marshalls syntes
av erfarenheter från en livstid av budoträning.
Det blev ett möte med ett helt annat sätt att utöva
och tänka kring kampträning än vad jag tidigare stött
på. Träningen försegick utomhus året runt,
ett huvudmoment var att stå helt stilla och vi i den lilla
träningsgruppen förväntades lära oss nytt samtidigt
som vi också skulle ta tillvara vår tidigare träning
och hitta egna specialiteter. Gradvis började jag känna
att i detta sätt att träna fanns en rad saker som jag
medvetet eller omedvetet letat efter. I denna text ska jag försöka
beskriva vad jag funnit genom Yoshinken-träningen samtidigt
som jag ger en introduktion till vad jag uppfattar som centrala
dimensioner och principer i systemet.
Med energi som utgångspunkt
Något som blivit ett problem med många av de träningsformer
jag hållit på med – traditionella såväl
som mer moderna - är att de involverar mycket muskulär
styrka och kondition. Detta är naturligtvis positivt på
många sätt eftersom det ger en god fysik, men samtidigt
ger stigande ålder en markant nackdel. Dessutom är det
problematiskt att pressa in hårda träningspass i en stressig
vardag – konsekvensen för min del har ofta varit ökad
stress snarare än tvärtom. Jag har också upplevt
att man vid en viss punkt kommer till en gräns i teknisk och
fysisk förmåga som är svår att ta sig förbi.
En idé eller princip som är helt fundamental i inre
träning som Yoshinken är att fokusera utvecklingen av
chi istället för rent muskulär styrka och kondition.
Chi brukar översättas till energi. Begreppet är exotiskt
för västerlänningar, och väcker lätt skepsis,
men med tiden får det mer och mer av konkret innebörd
i upplevelserna under träningen.
En tydlig konsekvens som fokus på chi för med sig är
att träningen verkar avstressande och centrerande. Man blir
mer och mer närvarande i sin kropp under ett pass, och träningen
tenderar att fungera bättre och bättre ju mer energin
aktiveras, istället för att man blir tröttare och
tröttare. Ofta upplever jag att toppen infinner sig mot slutet
av träningen, (vilket kan göra det svårt att avsluta!).
Vidare kan man som nybörjare känna subtila krafter eller
kanske värmevågor i övningarna. Med tiden –
månader och år - börjar upplevelsen av att man
jobbar med ett energifält och inte bara en kropp att infinna
sig.
Med ytterligare bättre kontroll kan man få fältet
att ständigt röra sig (även om den fysiska kroppen
står still) och kvickt anta olika kvaliteter: tyngd, flöde,
explosiv expansion, vilket i sin tur kan få kroppen att röra
sig med dessa kvaliteter. När detta stadium inträtt kan
man mer och mer överlåta sitt sätt att röra
sig till fältet snarare än enskilda tekniker. Träningen
går här in i en ny fas. Upplevelsen blir att man mer
och mer arbetar med rörelser genom att styra flödet i
energin med intentionen (yi på kinesiska) och inte genom att
direkt röra den fysiska kroppen. Det kan låta som en
omväg som gör en långsam, men känslan blir
istället att energifältet blixtsnabbt kan anpassa sig
till en motståndares rörelser innan den medvetna tanken
ens hunnit registrera dem, vilket ger ett annat sätt att närma
sig kamp – den interna vägen.
Detta är också hemligheten bakom att man med denna form
träning i hög ålder kan utvecklas som fighter istället
för att ens fysik blir mer och mer av ett problem efter 30-årsåldern.
I själva verket kan det vara en oerhört skrämmande
upplevelse att gå upp mot en äldre, erfaren utövare.
Du hittar ingen ingång eller något att få fatt
i – istället blir du kastad till marken eller överväldigad
av explosiva, djupt penetrerande attacker som till synes går
rakt igenom ditt försvar.
Jag vill poängtera att detta inte handlar om att tro på
några övernaturliga krafter, vilket det kanske kan låta
som i en sådan här beskrivning (en sund skepsis är
befogad!). Däremot behöver man vara öppen för
att göra egna erfarenheter av fenomen som till en början
kan verka mystiska. När jag använder begreppet chi syftar
jag på fenomen som med tiden blir en del av ens verklighetsupplevelse.
Det finns samtidigt många som försökt skapa sig
ett namn eller slå mynt av myterna kring asiatiska läror.
Inom Yoshinken kan den som önskar öva fri kamp, och där
märks det tämligen omgående vad som fungerar och
inte.
Bevis behöver för den skull inte heller handla om fysisk
kamp - har man bevittnat någon som har uppnått den mästerliga
kvalitet i rörelse som kallas master moving, eller tanshu på
Japanska, kan man knappast stå oberörd – det finns
här en frihet, enkelhet och naturlighet kombinerad med effektivitet
som verkligen kan göra en ödmjuk inför potentialen
i mänsklig rörelse. Jag tror det är känslan
av denna potential som gång på gång fått
mig att återvända till kampträningen. I Yoshinken
och Taikiken (en av huvudinfluenserna på Yoshinken) har jag
sett den inte bara fullt utvecklad, utan också förlagd
till själva kärnan i träningen. Ibland kan träningen
påminna om dans, ibland kalligrafi och ibland arkitektur i
det att vi rör oss med ett flöde rörelser i tre dimensioner,
där energi, rörelse och kroppens struktur samspelar, med
eller utan vapen. Det är för mig oerhört fascinerande
att utforska möjligheterna till uttryck som öppnas genom
ens egen kropp och energi.
|
|
Pedagogik
för den inre träningen.
Hur utvecklas då denna typ av färdigheter? Eftersom jag
till vardags sysslar med forskning inom pedagogikområdet kan
jag inte låta bli att ägna ett stycke åt den pedagogiska
modell som ligger till grund för Yoshinken. Denna modell, som
har sina rötter i arterna Yiquan och Taikiken, har nämligen
gjort stort intryck på mig, då den leder till lärprocesser
som jag inte upplevt i annan form av kampträning.
Den grundläggande träning som vi inom yoshinken ständigt
återkommer till är det till synes enkla ståendet,
ritsu zen. Den variant av övningen som man (i alla fall under
de första årens träning) spenderar mest tid med
innebär att man står med axelbredds avstånd mellan
fötterna och håller ut armarna, ungefär som man
skulle hålla kring stammen av ett tjockt träd eller en
stor boll. Då vi ibland står över en timme i denna
position kan man förledas att tro att det handlar om en sorts
statisk muskelträning. Naturligtvis utvecklas både ben-,
rygg- och axelmuskulaturen, men grundpoängen med att göra
detta till en så central övning är att man börjar
upptäcka hur kroppens olika delar kan samverka i en helhet.
I ståendet gör man kontinuerligt minimala
rörelser samtidigt som man arbetar med inre bilder av olika
krafter som verkar på kroppen, exempelvis i form av strömmande
vatten. Detta leder till många små upptäckter om
hur kroppens olika delar hänger ihop, från topp till
tå, vilket gör att kroppen mer och mer kan fungera som
en obruten och mjuk men ändå stark enhet. Olika delar
av muskulatur och nervsystem aktiveras tillsammans på nya
sätt, vilket gradvis bygger upp vad som kallas integrerad styrka,
till skillnad från isolerad styrka som utgår från
enskilda muskelgrupper.
Denna integration är inte statisk, utan högst dynamisk.
Det handlar inte om att lära sig behålla en och samma
position, utan att låta olika delar av kroppen så att
säga ”hitta varandra”, i ett brett spektra av rörelser.
Vägen från stillastående till rörelse, vilken
för mig framstår som smått genial, skapas genom
en uppsättning övningar (yuri, hai, neri på Japanska)
som är utformade att lyfta fram olika aspekter av integrationen.
Genom vad man kan kalla cirkularitetsprincipen tar sig integrationen
från ritsu zen gradvis tydligare och tydligare uttryck i dessa
olika övningar, men omvänt kan också erfarenheter
från de olika övningarna tas tillvara i ståendet.
Genom att gå igenom de grundläggande övningarna
gång på gång upptäcker man relationen mellan
dem, och hur de kan förstärka varandra. Övningarna
fylls därmed gradvis av mer och mer mening. Gradvis gör
man upptäckter av hur man kan behålla och fördjupa
känslan av integration från ståendet i alla de
rörelser som vi till stor del gör omedvetet till vardags:
hur du tar ett steg, hur du lyfter dina armar, hur du håller
blicken… Cirkularitetsprincipen fungerar för nybörjare
såväl som erfarna utövare – man lär sig
efter hand bygga sitt keiko, träningspass, som genom sin inre
uppbyggnad skapar en enhet där delarna bidrar till helheten.
Detta gör varje träningspass till något av ett experiment,
där erfarenhet och nya insikter blandas och utforskas.
Övningarna blir en struktur genom vilken man gradvis gör
insikter som är omöjliga att meningsfullt förklara
med ord, och gradvis får man erfarenhet av chi och dess potential.
I detta finns en klar parallell till andra asiatiska traditioner
för kroppslig och själslig utveckling och transformation,
såsom meditation och yoga. Genom att regelbundet träna
omsorgsfullt utformade övningar styr man in kropp och sinne
mot vissa erfarenheter, vilket skapar förutsättningen
för att göra de insikter måste komma genom egna
upplevelser. Speciellt för just Yoshinken är att helheten
hela tiden är närvarande i delarna. Detta är något
som för mig personligen starkt bidrar till känslan av
mening i träningen. Man kan i vilken som helst av grundövningarna
göra en upptäckt som omgående får konsekvenser
för samtliga andra övningar. Känslan blir nästan
som att ha en inre dojo, som man har med sig överallt om man
vill.
Jag har också upplevt att något som underlättar
dessa lärprocesser oerhört är att träna i en
fokuserad och motiverad grupp, trots att de beskrivningar jag gjort
ovan kanske kan låta ganska introverta och individcentrerade.
I själva verket handlar det om att få den inre känslan
och det yttre uttrycket att samspela, och här är bra träningspartners
helt avgörande.
Yoshinken som budo
Avslutningsvis vill jag trycka på att Yoshinken-träningen,
som all sann budo, har en nivå bortom bemästrandet av
rörelse. Idag sätts ofta likhetstecken mellan budo och
tradition, och budo framställs som konservativ och inte sällan
orealistisk. Sportbaserad kampträning börjar få
allt mer uppmärksamhet. Tyvärr riskerar man i och med
detta också att tappa det positiva arvet från traditionerna,
det som gör träningen verkligt meningsfull i ett vidare
perspektiv.
Tradition inom budo är viktigt för att bevara de djupare
innebörderna i träningen, men kritikerna har samtidigt
rätt såtillvida att om man stannar vid bevarandet av
stagnerade former riskerar man att förlora den kanske viktigaste
dimensionen i träningen. En levande budo måste säga
något om det liv du lever just nu – inte bara vara en
föreställning om livet i Asien för hundratals år
sen. Kritik av traditioner är samtidigt inte heller någon
nymodighet. Mästarna Wang och Sawai, som direkt och indirekt
haft stort påverkan på Yoshinken, revolutionerade träningen
på sin tid i Kina och Japan.
När budo nu kommer till väst är det dags för
ytterligare förändringar, vilka är nödvändiga
för att den ska behålla sin relevans i en ny tid. Inte
minst i detta avseende upplever jag det som en stor förmån
att få träna för Sensei Marshall, som aktivt försöker
bevara och lyfta fram de djupare innebörderna i budoträningen
anpassade för en ny tid. Men vad kan då dessa innebörder
handla om?
De kanske mest spännande och levande upplevelserna jag haft
i träningen är då teman i vardagslivet plötsligt
börjar spegla sig: man känner igen sitt sätt att
göra saker i helt andra situationer under träningspassen.
Ens vardagsmönster och personlighetsdrag har en märklig
tendens att komma fram. Detta gör att man genom utövandet
kan få syn på sig själv på ett nytt sätt.
Träningen blir som en spegel - kagami - ett föremål
som också ska finnas på altaret i en traditionell dojo.
Sådana erfarenheter påverkar på olika sätt
livet i stort. Du lär dig hur dina reaktioner och din energi
påverkar situationer, och i detta finns nycklar till alternativa
sätt att hantera dem. Yoshinken betyder ungefär att genom
utövande kultivera ny mening och spirit i livet. Ett i sanning
passande namn på en träningsform som erbjuder ett oerhört
djup för den som är öppen för det.
Patrik Lilja, december 2007
|