|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kinesisk konst i Yoshinken |
Yoshinken |
|
|
Jag är väldigt glad över att ha förmånen
att få träna med Stockholms Yoshinkengrupp och alla härliga
medlemmar. Tack vare Sensei Marshall McDonagh har vi samling av
Budo och Wushu utövare med de mest skiftande kunskaper. Läs
Yoshinken som en art som kultiverar och tillvaratar befintligt kunskap
från våra medlemmar i Karate ( Kyokushinkai, Goju-ryu,
Shotokan), Ju-jutsu , Aikido, Tai-chi Judo, Kendo, Ba-gua och
boxning i Taikiken som grundart.
En av deltagarna är Anders Öfverström som förutom
att han har en Budo/Wushu bakgrund är en duktig konstnär
i traditionell Kinesisk konst och kalligrafi.
Ju mer jag lär känna Anders och hans konst, desto mer
förstår jag att konsten är en viktig del i äkta
Budo/Wushu. Vi får en förståelse och en förklaring
till varför stora Budo/Wushu, Senseis/mästare också
ofta är utövare av och väldigt duktiga i konst, kalligrafi
och dikt. Anders hjälper oss att få upp den dörren
lite på glänt och vi har nu en väldigt nyfiken skara
Budoutövare som vill veta mer.
|
|
För att presentera Anders låter jag honom skriva om de
arter han tränat och en god vän och konstnärsprofessor
från Kina får presentera honom som konstnär. Anders
har just återvänt från Kina där han haft en
lyckad utställning och vi hoppas att vi kan tjata till oss
en i Sverige i framtiden. Så håll utkik ni som är
nyfikna, vi informerar om detta på vår hemsida i så
fall.
Anders Öfverström är en av de Kenpokas i Stockholms
Yoshinkengrupp som bidrar till att jag tycker att jag ingår
i världens mest intressanta Budogrupp.
Åke Wall
Yoshinken Stockholm
|
|
|
Anders vid Huangshan berget
|
|
|
Anders berättar
Jag började träna Wushu för Sifu Louis Linn i 4 år,
sedan Shotokan karate för Sensei Yoshi Yukawa.
Förutom ovanstående har jag också prövat på
formträning inom changquan (long fist) Nanquan (southfist)
taiji och solfjäder. Hedersordföranden för Master
Louise Lins wushu klubb var en 80 årig kalligraf vid namn
Dr.Tien lung som jag senare studerade kalligrafi för, kursen
var dock mera av en kurs i kinesiskt tålamod och att mästra
penseln. 1990 började jag på Zhejiangs konstakademi där
jag studerade fågel och blom måleri för olika mästare,
under första året tränade jag svärdsformer
för en lärare från Hangzhous wushuakademi, 1993
hade jag en avlutnings utställning på konstakademin innan
jag for hem.
2001 vart jag inbjuden till två samlingsutställningar
en i Pujiang och en på Shanghai museum of fine arts.
2005 enmans utställning på den gula tranans pagods konstinstitut
i Wuhan. 2007 kommer jag att ha en utställning på Nanchangs
konstinstitut där jag kommer att ställa ut 100 målningar.
Förutom shotokan och wushu har jag ochså tränat
Kyukushinkai karate vid Oyama karate kai där jag kom i kontakt
med Yoshinken som jag nu utövar. |
|
|
|
|
|
Anders and his art
Text by Jiang Baolin 2005 08 16 Beijing
(prof.Jiang Baolin is a master of Chinese painting and is seen as
one of three most famous Chinese artist now living)
Anders born in 1970 sweden.
In 1991 he enrolled at Zhejiang Academy of Fine Art, Department
of Chinese Painting, Class of Flowers and Birds. Under the instruction
of Lu Kongfeng, Xu Jiachang, He Jialin and Tian Yuan and other teachers.
He studied the Chinese freehand brushwork systematically. At that
time he preliminary understood the main spirit and national characters
of Chinese paintings and made remarkable progress in both calligraphy
and freehand brushwork. Anders is my friend and has been my frequent
visitor at home.
His sincerelity, honesty and sense of humour left a deep impression
on me. Especially his growing feelings about China and his diligent
desire of progress touched me deeply. We talked about everything,
about life, about China, about the future and about the interesting
happenings in life. All these had been a great opportunity for him
and me as well to add our knowledge and open our minds. That's why,
as he said himself, "The great inspiration, instruction and
encouragement which I've got and which formed me as a person and
as an artist has been the time I've spent together with Mr Jiang
Baolin". His job in Sweden has nothing to do with Chinese painting
but he has never given up the great love and pursue for Chinese
art. He usually sent me some pictures about his paintings to ask
for instructions.
2001 he was invited to take part in the "International Chinese
Ink paintings Exhibition" at Shanghai museum of fine art. There
are two patterns in Anders brush and ink paintings. One is the inherit
of Chinese freehand brushwork, with intension of Chinese culture
history and national characters. It's an extension of great expressionism
from the beginning of twenty centuries. The other one is to use
the Chinese brush and ink to express the Western abstract ideal,
creating his own style which is the result of using Chinese art
technique in Western motive. Anders had made appraisable progress
in both patterns. Anders is nature-talented and highly understanding.
He paints very extraordinary, with a spiritual brush, free and good
manner, spontaneously, good taste,good accomplishment, delicious
from vigorous,
naivety from simplicity. All these are fine and unusual moral characters
in Chinese painting, especially for a person with another culture
background.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|