Yoshinken

Gasshuku vid Mount Fuji, Japan, 2006

Hösten 2006 fick jag möjligheten att åka till Japan för att delta på Taikiken gashuku, som hölls den 21-22 oktober för 8:e gången.

Jag började planera min resa redan i början av året då Takagi sensei skickade en inbjudan där han skrev att vi var välkomna att delta i deras gashuku under hösten. Tack vare en hel del förarbete av Marshall sensei blev så min resa äntligen av.

Jag påbörjade resan den 10:e oktober för att tillbringa första veckan av min Japan resa i Tokyo. Efter en veckas sightseeing tog jag mig, den 18:e, med tåg från Tokyo till Kawaguchi-ko, en liten stad som ligger vid en sjö med samma namn. Sjön är en av fem sjöar som omger Fuji-san, Japans högsta berg.

Där hann jag med två dagars sightseeing innehållande en tur upp på Fuji-san samt ett besök uppe på annat berg vid Kawaguchi-ko sjön.

Lördagen den 21:a oktober började med att jag blev upphämtad av Hirata-san och hans vän Shimamura-san som skjutsade mig till träningslägret. Efter cirka trettio minuters bilfärd kom vi fram till en träningsanläggning som ligger vid sjön Motosu-ko, en av de fem sjöarna som ligger runt omkring Fuji-san.

Vid ankomsten fick jag ett varmt välkomnade av Sato sensei och Takagi sensei.
Dessutom hade ett 60 tal budoka från Tokyo, Yokohama, Osaka och Brasilien samlats där för att delta under helgens gashuku.

Efter incheckningen var det dags för lunch, varefter det blev individuell träning i en närliggande skog. Därefter hade Sato sensei en genomgång innan det blev dags för lite parövningar.

Sen var det dags för middag vid sex tiden varefter vi var lediga fram till åtta då det var party. Sato sensei underhöll oss historier under kvällen.
Söndagen började med individuell träning i skogen innan frukost.

Efter frukosten, som även inkluderade lite balanskonster på uppstaplade stolar av en budoka, var det dags för nästa träningspass som inleddes av en genomgång av Sato sensei. Efter träningspasset gick vi åter över till parövningar.

Det var intressant att se Sato sensei demonstrera olika tekniker. Träningen avslutades sedan med lite fri träning och fotografering tillsammans med Sato sensei. Takagi sensei var vänlig som ställde upp som fotograf.

Lägret avslutades sedan med lunch och utcheckning, varefter Hirata-san och Shimamura-san var vänliga och skjutsade tillbaka mig till mitt hotell i Kawaguchi-ko.

Dagen efter fortsatte min Japan resa sedan vidare via Yokohama, som jag tyvärr bara hann se från järnvägstationen, till Kyoto.

Efter 5 dagar i Kyoto, fyllda med sevärdheter och besök på Kyu-Butokuden, Japans äldsta övningshall för martial arts (från 1899), gick så resan tillbaka till Tokyo.

När jag återvände till Tokyo fick jag åter sällskap av Shimamura-san, hans fru och deras dotter då vi åkte och besökte Sawai sensei grav.
Jag hann även med en 1 dags utflykt till Kamakura, en stad som ligger söder om Tokyo.

Den 1:a november, efter 3 veckor i Japan, var det så dags att återvända hem till dojon i Hagaparken.

Detta är resa som jag kommer att komma ihåg länge tack vare alla fantastiska människor jag träffade i Japan, både dom jag träffade under gashuku samt alla vänliga människor jag träffade under min resa genom Japan.

Jag vill avsluta genom tacka samtliga som hjälpt mig före och under min resa. Detta var en resa som gav mersmak och som jag vill göra om.