Yoshinken

En resa in i Japans historia

Knappt 1 år har gått sen jag kom hem från mitt första besök i Japan, och nu är jag tillbaka till detta land som fortfarande fascinerar mig. Den här gången skulle det bli en resa in i Japans historia.
Längtan att se det gamla Japan började för min del då TV-serien ”Shogun” visades på 1980-talet. Nu skulle jag äntligen få se verkligheten bakom TV-serien.

Den 2:a september anländer jag till Osaka där jag under min vistelse besöker Sumiyoshi Taisha, ett shinto tempel från 200-talet byggd enligt gammal japansk arkitektur. Sedan besökte jag Osaka slott som är från slutet av 1500-talet. Slottet innehåller även ett museum som visar grundaren, Toyotomi Hideyoshi, liv. Nere vid hamnen finns Osaka Aquarium som är ett av världens största akvarier. Här finns djur att se på, allt från pingviner till djuphavskrabbor 3 dagar senare tar jag tåget till Nara och tar in på mitt hotell som ligger nära Todaiji templet. Nara som är Japans äldsta huvudstad, grundad år 710, är fylld av gamla tempel och rådjur som strövar fritt i staden och dess omgivning. En av dagarna tillbringar jag i Todaji templet och Kasuga Taisha templet. Todaiji templet, världens största träbyggnad, byggdes år 752 och innehåller Japans största Buddha figur. Kasuga Taisha templet byggdes också på 700-talet av en av Japans mäktigaste klaner, Fujiwara. Bakom dessa tempel finns en skog som är över 1000 år gammal. Där har det varit förbjudet att fälla träd och jaga sen år 841 eftersom den tillhörde Kasuga Taisha templet.

Den 9:e september blir det så dags att åka vidare. Den här gången hamnar jag i Iga-Ueno, känd som hem för flera av Japans ninja familjer. Här finns Ueno slott samt ett ninja museum med tillhörande hus som innehåller fungerande fällor och lönngångar. Här finns även ett hus tillhörande en av japans mest berömda haiku diktare, Matsuo Basho.
Iga-Ueno trafikeras av en tåglinje där tågen är målade som ninjor.

Ca 1 timmes tågresa från Iga-Ueno, i en närliggande dal ligger Koga som var hemvist för Koga ninjan. Liksom i Iga-Ueno, kan man se både slott och ninja hus här. En bit från slottet finns ett bergsområde som Koga ninjan använde som sitt träningsområde där jag var på en dags vandring. På detta berg finns ett tempel som är omgiven av vacker natur.
5 dagar senare packar jag ihop mina saker för att ta mig till Tokyo. Näst kommande dag blir en lugn sightseeing dag i väntan på en dagsutflykt till Kamakura som ligger ca en timme söder om Tokyo. År 1192 valde Japans första shogun, Minamoto Yoritomo, att bosätta sig i Kamakura.

16:e tar jag mig till Hachimangu templet i Kamakura. Hachimangu templet är ett shinto tempel, byggd år 1063, där man 1 gång per år kan se yabusame. I yabusame ska en ryttare, klädd i samuraj rustning, träffa måltavlor med en pilbåge från hästrygg. Hästen springer i full fart förbi måltavlor som ryttaren skall träffa. Det var fantastiskt att få se så skickliga ryttare/bågskyttar.

Tillbaks i Tokyo tillbringade jag 3 lugna dagar med park promenader, besök vid Tokugawa familjens begravningsplats och Harajuku där jag fick se det speciella ungdomsmode som finns där. Jag fick även möjlighet att provsitta i Toyotas F1 bil som var uppställd i närheten av Harajuku.

20:e blev det dags att besöka Kokugikan, Tokyos sumo stadium, för att se på sumo brottning. Dagens sumo med professionella brottare går att spåra till 1600-talets Japan. Ursprunget till sumo är 1500 år gammalt, då brottningen utfördes som en ritual på tempel områden för att be gudarna om goda skördar.

Det blev en heldag där jag fick se allt från nykomlingarna som gick sina matcher vid 9-tiden på morgonen, till elitbrottarna som klev in vid 4-tiden på eftermiddagen. Lunch blev det i den intill liggande sumo skolan som serverade chankonabe, som är den mat som sumo brottarna äter. Detta visade sig vara väldigt populärt bland besökarna, för när jag kom dit vid halv 12 tiden, en halv timme innan lunchen började serveras, var det redan en rejäl kö. Jag fick vänta i ca 1 timme innan jag kom in och fick äta. Sen var det bara äta den heta maten så fort som möjligt, då det fortfarande stod mycket människor utanför och väntade på sin tur att få komma in och äta. Vid 6 tiden var samtliga matcher över och det blev dags att ta sig till hotellet.

Följande 3 dagar fyllde jag med promenader i parker och tempel besök. I ett tempel fick jag se ett traditionellt japanskt bröllop och höra traditionell musik. Under en av mina park promenader fick jag uppleva känsla av gammalt möter nytt. Brevid Kashikawa Korakuen Gardens, en trädgård som Tokugawa familjen anlade 1629, ligger Tokyo Dome som innehåller en baseball arena. Runt Tokyo Dome finns ett område som innehåller affärer, restauranger och nöjeshallar för baseball besökarna.
Sedan blev det chankonabe middag på Wakanohanas restaurang. Wakanohana är en Yokozuna i sumo som har dragit sig tillbaka från brottningen. (Yokozuna är en mästartitel, den högsta titeln, en brottare kan få i sumo brottning.)

Den 24:e var lämnade jag Tokyo tillfälligt för att tillbringa 3 dagar på kusten på en ort som heter Ito. Här byggde William Adams, känd från tv-serien och boken Shogun som Anjin-san, de första västerländska skepp till shogunen, Tokugawa. Det var 3 väldigt avkopplande dagar med sightseeing, båtfärd och bad i Itos varma källor.
Orten har också ett kombinerat tehus och badhus i gammal traditionell stil. Stora mängder av god mat serverades till frukost och middag på mitt hotell vilket gjorde att jag klarade mig utan lunch utan problem.
27:e var jag tillbaka i Tokyo. Efter incheckningen på mitt hotell tog jag mig till Kodokan Judo Honbu dojo där jag tillbringade eftermiddagen och lite av kvällen för att se på judo träningen. Påföljande dag blev det ett besök på Anjin-dori, där det finns ett minnesmärke på den plats där Anjin-san, William Adams, hade sitt hus. Sista dagen blev det lite shopping och förberedelser inför hemresan.

En månad i Japan går fort, så den 30:e var dags att åka hem igen. Det här var en resa som gav mig en inblick i delar av Japans historia. Jag återvänder gärna för att fortsätta utforska Japans historia och natur.